Friday Séminaire 15/12/2017

Séminaire du Dr Antoine Caillon

Le 15 décembre 2017

Un séminaire sera donné par le Dr Antoine Caillon, Post-doctoral fellow, McGill University Hypertension and Vascular Research Unit, Lady Davis Institute for Medical Research, Sir Mortimer B. Davis-Jewish General Hospital Montreal, Quebec.

« Immune cells under pressure »

Les étudiants de médecine/pharmacie devant valider certains modules (M1 et M2) devront impérativement venir avec leur fiche personnelle de validation des séminaires qui sera alors tamponnée.

Salle de réunion RDC, Bâtiment IBS.

secr-inserm-angers @ contact.univ-angers.fr

Inflammation has been shown to play an important role in the mechanisms involved in the pathogenesis of hypertension. Accordingly, innate and adaptive immune responses participate in blood pressure elevation. Here, we describe recent immunity studies focusing on novel inflammatory mechanisms during the hypertensive process. Different subpopulations of cells involved in innate and adaptive immune responses, such as monocyte/macrophages and dendritic cells on the one hand and B and T lymphocytes on the other hand, play roles leading to vascular injury in hypertension. Innate lymphoid cells, including natural killer cells and γδ T cells, have recently been demonstrated to participate in hypertensive mechanisms triggering vascular inflammation. In summary, we discuss the evidence of interaction of these different inflammatory and immune components in both experimental models and in humans during the development of hypertension.