Friday Séminaire 16/01/2015

Séminaire de Andrey Klymchenko

Invité par Emilie Roger

Le 16 janvier 2015

Un séminaire sera donné par Andrey Klymchenko, Laboratoire de Biophotonique et Pharmacologie, UMR CNRS 7213, Faculté de Pharmacie, Université de Strasbourg, Illkirch.

Les étudiants souhaitant assister à la conférence doivent s'inscrire au préalable avant le Jeudi 15 Janvier à 12h00 dans la limite des places disponibles (inscription) (secr-inserm-angers @ contact.univ-angers.fr) en communiquant leur numéro de carte étudiante.

CHU Angers - Bâtiment IBS-IRIS - salle de conférence RDC

Optical imaging techniques attract a growing attention in biological and biomedical research. However, these techniques rely strongly on the development of new fluorescent contrast agents, fluorescent nanoparticles in particular. We recently focused on organic nanocarriers encapsulating fluorescent dyes, which, due to their biodegradability, are an attractive alternative to inorganic nanoparticles. Their core is composed of lipids (nano-emulsions) or polymers encapsulating large amounts of fluorescent dyes. Chemical modification of dyes and the use of bulky hydrophobic counterions enable efficient encapsulation of dyes and prevent their self-quenching inside nanoparticles. Co-encapsulation of multiple dyes allows preparation of multicolor nanoparticles undergoing FRET, which is useful for monitoring their integrity in biological media. Our ultrabright lipid nanoparticles (nano-droplets) already found applications for imaging cardiovascular system and single particle tracking in zebrafish as well as for imaging particle stability in mice.