Friday Séminaire 16/12/2016

Séminaire de F. Cossais

Invité Sébastien Boni

Le 16 décembre 2016

Un séminaire sera donné par le Dr F. Cossais, Institut d'anatomie, Université Christian Albrecht de Kiel, Allemagne.

«Transcriptional control of enteric nervous system development and involvement of enteric glial cells in diverticular disease.»

Les étudiants de médecine/pharmacie devant valider certains modules (M1 et M2) devront impérativement venir avec leur fiche personnelle de validation des séminaires qui sera alors tamponnée.

ICO site Paul Papin, amphithéâtre

secr-inserm-angers @ contact.univ-angers.fr

The enteric nervous system (ENS) is a main regulator of gastrointestinal homeostatic processes. The ENS is composed of enteric neurons and enteric glial cells, which develop from common neural-crest-derived progenitors during development. The transcription factors Phox2b and Sox10 are essential regulators of enteric neurons and enteric glial cells differentiation processes and are associated with ENS developmental disorders, such as Hirschsprung’s disease in humans. Here we explored the functions of Sox10 during the early development of neural crest cells and further characterize the expression of these markers in the ENS from the postnatal period to the adulthood. Finally, we characterized the involvement of Phox2b and Sox10 and of enteric glial cells in diverticular disease, as a main gastro-intestinal disorder of the elderly.