Friday Séminaire 24/11/2017

Séminaire de Stéphane Blouin

Invité par GEROM

Le 24 novembre 2017

Un séminaire sera donné par Stéphane Blouin, Ludwig Boltzmann Institute of Osteology, Vienne (Autriche).

"Bone tissue mineralisation in normal and pathological bone"

Les étudiants de médecine/pharmacie devant valider certains modules (M1 et M2) devront impérativement venir avec leur fiche personnelle de validation des séminaires qui sera alors tamponnée.

Salle de réunion RdC, Bâtiment IBS

secr-inserm-angers @ contact.univ-angers.fr

In clinic, the first approach to bone mineralisation is the DEXA measurement. It reflects the bone quantity but also the degree of bone matrix mineralisation. The Ludwig Boltzmann Institute of Osteology has specialized in bone quality assessment and one aspect of our activity is the bone mineralization evaluation in iliac crest bone biopsy but also in animal model. We investigate the mineralization at tissue level in normal bone and in numerous bone pathologies i.e. osteoporosis, osteogenesis imperfecta, hyperparathyroidism, hypothyroidism, osteomalacia… For that purpose, we use a combination of different methods (from histology to quantitative back-scattered electron imaging, small angle X-ray scattering, energy dispersive X-ray spectrometry…). This talk will address the different phases of the mineralisation kinetic and their implications in bone pathology, the impact of different bone pathologies on the mineralization and the effect of therapy on the bone tissue mineralization. Recently we also developed a method to measure the local mechanical properties of bone by scanning acoustic microscopy. Therefore, the relationship between mineralisation and mechanical properties at tissue level will be discussed.