Friday Séminaire 26/02/2016

Séminaire de Norbert BAKALARA

invité par Guy LENAERS

Le 26 février 2016

Un séminaire sera donné par Norbert BAKALARA,  Institut des Neurosciences de Montpellier.

«Phostine: a new class of glycomimetic targeting glycosylation in cancer cells»

Les étudiants souhaitant assister à la conférence doivent s'inscrire au préalable avant le jeudi 25 février 12h00 dans la limite des places disponibles auprès de : secr-inserm-angers @ contact.univ-angers.fr en communiquant leur numéro de carte étudiante.

secr-inserm-angers @ contact.univ-angers.fr

Tumor progression is correlated with the expression of N-glycans bearing tri- and tetra- antennary β1,6-N-acetylglucosamine. Glioblastoma were reported to express highly variable amounts of both GnT-III and GnT-V mRNA suggesting an important physiological role in maintaining the balance of these exclusive enzymatic activities. Phostine PST3.1a alters β1,6-GlcNAc and the β1,4-GlcNAc N-glycans of Glioblastoma Stem cells (GBMSC) neurospheres, by inhibiting the GnT-V enzymatic activity and modifying GnT-III expressions. In vitro, PST3.1a inhibits the stemness character of GBMSC by altering cell/cell, cell/neurosphere and neurosphere/neurosphere interactions. PST3.1a also inhibits the invasion and migration capacities of GBMSC. Orthotopic models of GBMSC grafts show reduction of more than 90% of their invasive and proliferative capacities. Glioma-specific GnT-V enzymatic activity revealed by the L-PHA lectin is affected in the brains of treated animals and galectin-1 expression is specifically inhibited. Finally, David analysis performed on the NCI-60 data indicates that PST3.1a selective cytotoxic activity against a sub-panel of cancer cell lines is negatively correlated with the expression of mitochondrial genes suggesting a link between the Hexose Biosynthetic Pathway and the Energetic Metabolism.