Friday Séminaire 27/02/2015

Séminaire de Romeo Martini

Invité par Pierre Abraham

Le 27 février 2015

Un séminaire sera donné parv Romeo Martini, UOC Angiologia, Azienda Ospedale - università Di Padova.

Les étudiants souhaitant assister à la conférence doivent s'inscrire au préalable avant le Jeudi 26 Février à 12h00 dans la limite des places disponibles (inscription) (secr-inserm-angers @ contact.univ-angers.fr) en communiquant leur numéro de carte étudiante.

CHU Angers - Bâtiment IBS-IRIS - salle de conférence RDC

«Microcirculation : wavelet analysis of skin laser doppler signals»

The complexity of the cardiovascular sistem has been widely studied analysing the entropia of the cardiovascular signals (CVS) of the R-R interval in ECG trace in ageing and in many cardiovascular disease. Few studies have addrssed their interest about the study the CVS complexity on microcirculation.
    The laser Doppler, a semiquantitative techinique for the assessment of the skin microcirculation, has made it possible.
    The laser Doppler signals (LDS) of the skin is a complex signals of the underlying cardioavascular actvity of the microcirculation. The LDS shows fluctuation of the skin perfusion named flowmotion waves. The flowmotion waves are the tipical result of the complex cardiovascular activity that happen in the skin microvessels while the laser beam ligths them. The acivity of the skin arterioles, venules and capillaries are recorded at the same time an the sphygmic, phasic and vasomotor activity are recorded simultaneously by the LDS as well as the effects on the undirectional movements of blood cells on the laser ligth.
    Many investigators have tried to study this complex signals selecting the different frequencies of the wavs recorde in LDS. For first manually, reporting the time and the amplitude of the waves, then utilising mathematical model such as fast Fourier Transform.